Debra Stroud
Geschiedenis en achtergrond:
Mijn eerste creatieve poging, toen ik twee-en een half jaar was, was het afpellen van een strookje behang wat mijn moeder net twee minuten eerder had aangebracht. Ik ben altijd creatief geweest en als kind stuurde ik mijn uitvindingen op naar verschillende speelgoedfabrikanten. Een van mijn ontwerpen was een slee in een omhulsel, die stabiliteit verschafte als je de heuvel afging. Het bedrijf waar ik het naar toegestuurd had vond het zo'n leuk idee dat ik een inspirerende brief terugkreeg en een poppewiegje!
Creativiteit werd op mijn eerste school (in Guilford) erg gestimuleerd. Muziek, kunst en drama waren dagelijkse activiteiten. Helaas werd de school gesloten en de scholen die volgden, waren niet in staat een creatieve geest te voeden en ontwikkelen.
Toen ik 14 was, wilde ik naar de kunstacademie van Guildford, waar ik een fotografiecursus wilde doen. Ik nam heel veel informatie mee naar huis van de open dagen om aan m'n ouders te laten zien, maar ik mocht niet van mijn vader. Vanaf dat moment had ik geen interesse meer in school en uiteindelijk ben ik van school afgegaan. Pas veel later heb ik mijn middelbare school afgemaakt en ben ik daarna psychologie gaan studeren aan de universiteit van Sussex, daarna ben ik naar Londen gegaan om filosofie te studeren.
Op het gebied van kunst is mijn achtergrond is vooral gericht geweest op fotografie. Schilderen kwam er vrij natuurlijk uit voort vloeien en met beide disciplines kan ik verschillende vaardigheden tot uitdrukking brengen. Mijn hele familie is creatief en kunstzinnig, dus heb ik een solide achtergrond.
Ik ben in Guilford geboren, heb veel gereisd en heb veel verschillende banen gehad. Ik heb als freelance fotograaf gewerkt, als koerier naar New York, als marketing deskundige en voor de locale overheid me bezig gehouden met het probleem geluidsoverlast. Nu woon ik in Hampshire, niet ver van de zee en de South Downs.
Ideeën en inspiratie:
Vanaf mijn eerste jeugdherinneringen is de zee met zijn steeds veranderende sferen, een grote bron van inspiratie geweest. Het ademt rust uit. Het geluid van de golven die breken, de geur en de wind in je gezicht, in feite de hele 3 - dimensionale ervaring. Het verveeld me nooit en ik kan nog zo opgewonden als een klein kind worden, als ik over de kiezeltjes en scherpe schelpjes ren om als eerste bij de zee te zijn. Het is zo inspirerend dat ik altijd probeer om deze sensaties in mijn schilderijen over te brengen.
Er is prachtig licht bij de kust. Op andere plaatsen komt mij de omgeving nogal plat/2-dimensionaal voor. Dat prachtige licht inspireert mij en ik krijg er nieuwe ideeën door. De grote golven, van de Atlantische Oceaan, die op de kust van Cornwall breken, zoals bij Holywell Bay en Sennan Cove, en de azuur/aquamarijn tinten bij Studland in Dorset en Salcombe in Devon.
Meestal haal ik mijn inspiratie uit de kusten rond bovengenoemde plaatsen, maar ook de Seychellen, California en Zuid Afrika waren een bron van inspiratie.
Ik hou van wandelen in de heuvels van Sussex en Hampshire. Als de zon in de verte in banen naar beneden schijnt in de verder gelegen zee, dan probeer ik de felle kleuren blauw, die bijna tastbaar zijn, te reproduceren. De manier waarop ik kleur interpreteer, komt door mijn fotografie-achtergrond, de kleuren van foto's zijn transparant en intens.
Ik ben ook beïnvloed door het minimalisme – helderheid, ruimte, symmetrie en orde! Ik schilder graag in een rustige omgeving om me te kunnen concentreren. Ik gebruik olie -en aquarelverf, beide erg verschillende materialen, het hangt van mijn bui af, wat ik gebruik, maar de zee blijft een constante factor, in wat voor stemming ik ook ben.
Van palet tot plaatje:
Het begint met een idee in m'n hoofd of een beeld wat ik gezien heb. Vervolgens maak ik er een tekening of een klein schilderijtje van. Ik probeer de sensatie, van het recht de zee in kunnen lopen, weer te geven. Ik werk snel en terwijl ik schilder krijgt mijn werk een andere dimensie.
De namen van verf zijn zo mooi! Bijvoorbeeld; ultramarijn, gebrande sienna, elke benaming is een schilderij op zich! Ik meng de kleur die ik wil gebruiken en werk met grote vegen over het doek of papier. Met olieverf bouw ik laagjes op, om diepte te verkrijgen. Kleur is een soort balsem voor mij en het werkt therapeutisch en rustgevend. Dat gevoel wil ik in mijn werk leggen en doorgeven aan de kijker.