Vragen? Bel 023 - 525 7887 of stuur een mail naar info@kanishaarlem.nl
Vragen? Bel

Clemens Briels

Clemens Briels’ werken zijn 'collector-items' voor liefhebbers van design en kunst. Hij kiest voor nieuwe uitdagingen, waarbij hij academische wetmatigheden ten aanzien van perspectief en vlakverdeling inruilt voor zijn eigen visie op het antipodisme.

Zelf zegt hij hierover: “Elk mens is opzoek naar zijn eigen antipode (tegenpool). De een doet dit door te gaan bungyjumpen, de ander door te fietsen in de bergen van Nepal. Ik doe het door spontaan uitdrukking te geven aan mijn eigen hersenspinsels en fantasie.

Clemens Briels, geboren in 1946 in een groot gezin in Son, wilde al van jongs af aan kunstenaar worden. In 1965 begint hij met een opleiding aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Briels komt in de reclame wereld terecht. Hij brengt het tot succesvol art-director maar op 45 jarig leeftijd besluit hij definitief voor het kunstenaarschap te kiezen.

Briels werkt overwegend met felle kleuren. Hij haalt zijn inspiratie uit zijn eigen belevingswereld, samen met de indrukken die hij overal opdoet. Briels: “ik ben gewend uit de reclame om te werken vanuit een opdracht. Om te voldoen aan strenge voorwaarden. Dat heb ik nodig. Ik ben niet iemand die gaat zitten en denkt wat zal ik nu weer eens gaan maken. Ik ben in feite mijn eigen opdrachtgever.”

Het werk van Clemens Briels is vanaf 1990 op de meest uiteenlopende plekken van de aardbodem te zien. O.a. op Curaqao en St. Maarten, New York, Stockholm, Antwerpen, Hannover, Stuttgart en zelfs in Kuala Lumpur om maar enkele locaties te noemen. Tevens behoren veel internationale concerns tot zijn belangrijkste opdrachtgevers, zoals Leolux, Intercal Telematics, Pfizer Pharmaceutical, Philips en de VSB-Bank. In 1994 ontving Briels voor zijn boek “Antipodism” de prestigieuze, internationale Award van de gerenommeerde Simpson Paper Company uit San Fransisco U.S.A. Ook was hij "official artist" van de Olympische Winter Spelen 2002 in Salt Lake City U.S.A.