“Corneille is een gepassioneerd schepper van vormen en kleuren, voor wie de lithografie een van de beste uitdrukkingsvormen is: onder de pers worden zijn voorstellingen voorgoed gefixeerd, als versteend, streng achter de vrolijke kleuren”.
Dit schrijft kunstenaar Enrico Baj over Corneille met wie hij in 1964 in Parijs enige tijd samenwerkte.
Zijn werken zijn altijd uitbundig van kleur en vaak lijken zij een passage uit een verhaal of gedicht. Dat blijkt ook wel uit de vele brieven die Corneille schrijft aan zijn mede kunstenaars vrienden. Corneille heeft heel veel reizen gemaakt naar praktisch alle uithoeken van de wereld en hij beschrijft zijn ervaringen vaak vergezelt van tekeningetjes. Corneille wordt in 1922 als Guillaume Corneille van Beverloo in Luik (België) geboren. Zijn ouders zijn Nederlands. In 1940 verhuisd Corneille naar Amsterdam alwaar hij een cursus tekenen en etsen volgt aan de Rijksacademie voor beeldende Kunsten.
Als schilder is Corneille autodidact.
Zijn grote inspiratiebron zijn zijn verre reizen. In zijn vroege werk uit de jaren 50 is vooral Afrika een grote inspiratiebron. Laat jaren 50, begin 60 zijn Midden Amerika en het Caribische gebied van invloed op zijn werk, de kleuren zijn uitbundiger en hebben veel gemeen met de volkskunsten die hij daar ziet.
Verder is Corneille ook gefascineerd door vrouwen, katten en vogels, en deze zijn, al dan niet in combinatie met elkaar, vaak op zijn schilderijen te bewonderen. In 1948 richt Corneille samen met o.a. Karel Appel en Constant de Nederlandse Experimentele groep op. Deze groep vertegenwoordigt later dat jaar de ‘Amsterdamse’ tak van de Cobra groep die in Parijs wordt opgericht.
Cobra is een schilderscollectief van beginnende kunstschilders uit COpenhage, BRussel en Amsterdam. Als symbool gebruiken zij de opgerolde cobraslang.
Deze groep bestaat slechts 3 jaar maar is bij zo’n groot publiek bekend dat zelfs vandaag de dag de Cobra groep nog steeds ‘voortleeft’.
In 1950 verhuist Corneille naar Parijs. Hij blijft de hele wereld overreizen maar ziet in Parijs toch een soort “thuishaven”. Het werk van Corneille is over de hele wereld te zien. Zo heeft hij in bijna elke grote stad op de wereld wel een expositie gehad of is er momenteel een gaande.
Zijn werk is ook te bewonderen op bijvoorbeeld horloges en stropdassen wat hem vandaag de dag ook toegankelijk maakt voor het jonge publiek dat (nog) niet in de gelegenheid is om een kunstwerk van hem aan te schaffen.